Wednesday, April 29, 2009

TaMaK~

Keluhan yang terasa amat berat dilepaskan. Namun masih tidak cukup. Masakan? Suatu aksi sendiri yang tidak membawa apa-apa ke mana-mana pun. Kosong. Sia-sia....mungkin? Beban dipundak masih terasa. Betapa hati, kaki, tangan, mata, hidung, seluruh deria ingin gapai alam. Hilang bosan. Lepas gian. Bangkit kemanisan. Cipta kenangan. Simpan baik-baik. Senyum bila diimbas kembali. Mahu itu.

Sakit belakang sudah lama menghalang aku kembali aktif. Sudah dirawat. InsyaAllah, sembuh ia. Kali ini, aku mahu tengok sejauh mana jantung mampu mengepam, otot mahu bekerja, paru-paru mampu bernafas....Ingin kerjakan sepuasnya, cukup-cukup. Mahu keluar tempurung sendiri, mahu mata melata atas suatu yang semula jadi, mahu sedut semua udara tanpa polusi si homosapiens. Mahu tengok kumbang yang macho atas daun rimba -----> george of the jungle? Naa~ not him. The genuinely original, pure-bred beetle descendent. Dan ahli-ahli keluarganya, juga si unggas, yang lain. Rindu bangat~

Syok sendiri bukan idea bernas yang bermain di kepala. Ingin kongsi semuanya. Ketawa bersama. Sengih nampak gigi. Pegang bahu masing-masing. *peace* diangkat berjemaah. [photo mode] Pantang ada kamera di'on'kan, semua berhenti, mahu dirakam juga. Jalan sama-sama.

.....tapi......

Mana kawan-kawan? Susah nya mahu tarik hata seorang pun. Tema program yang tidak universal? Objektifnya satu, hala tujunya sama, niat yang serupa. Definisi 'masa bersama' masih yang itu.

Sungai congkak pun semulajadi pe? Reacheable, low cost, sume familiar etc....ideal enough for spending time together......?


Cikainye~ hehe.

Mahu yang jauh-jauh. Lari dari batu dan konkrit. Jauh-jauh. Lari dari kesibukan yang menyesakkan. Jauh-jauh. Mahu lari dari kesedihan yang memedihkan. Jauh-jauh. Mahu hilangkan kesunyian yang mencengkam. Jauh-jauh. Mahu lesapkan ketegangan yang pernah dan sedang membadai kita. Sejauhnya.

Susahkah? Payahkah? Letihkah? Liat sangatkah...?
Atau aku yang mendamba yang luar alam....?
Atau aku yang tidak faham kamu mahu apa....?
Atau aku yang syok sendiri...?
Atau aku yang tidak punya kawan...?


Masih mahu. Tetap ingin.

Sekali sahaja. Rayu kamu. Sungguh-sungguh.


*sighH~*

Aku tamak.

Saturday, April 25, 2009

Si KeNiT

I sacrificed my morning slee...uhhH...nap to watch the ultimate battle of the day; the knights, armies, soldiers and the whole batalions were all of dwarfs. Ok, that's very rude of me. They're cute little kindergarten kids who amused fellow audiences with their adorable combat styles and war skills demonstrations. It was quite a scene, really......Enough said, now let the pictures do the talking.


perajurit2 dan jeneral2 tudung labuh yang besar


perbarisan kehormat batalion kuning


adik aku yang kenit dan kemetot tenggelam suda~


singing session....tah lagu pe tah depa nyanyi...sume pelat~


perdana menteri yang lmbt bgn utk check barisan


obor-obor dijulang tinggi


cheerleading squad's in the house yo~!
can u see my sister..?


last drill before combat haiyyaakkK~

roll, roll, roll your balls...may one day u save us all~!


knight in the shining armour.....ok,baju besi tade yg muat utk die....yet.


kuda die naik pon sampai patah riuk.....adehH~


kuda ku lari gagah berani~


ade tukang-tukang gelak ditempah khas


askar len gune tayar lame, they settled with rattan hula hoops


skuadron kedua menunggu untuk maju


ade yg melepaskan dendam kesumat on inanimate objects


dan yang terpaksa membangunkan balik yang tumbang itu



maju maju~ go go go go go~


.......alamak, senapang tertinggal~


jeneral2 bermesyuarat tentang persepakatan damai



dan hasilnye :



video

celebration of peace.......
sorry for its poor quality...hehe

Thursday, April 23, 2009

My BeStEsT ExTrATeRrEsTRiaL fRiEnD

He proposed this to me. Yes, that green-ish man. Well, in celebration of his courtesy reading my blog (but no comments whatsoever....yet), this is another tribute, to my one and only inter-galactic friendship with...uhH....Paklan. hehe

I've written something about him.....that draft stayed on my computer screen for 2 days, without knowing what to write, how to write....and how to end it. But when I opened it this morning, all are gone!


........????!!!!!.....



ni mesti keje sgale mak nenek automatic updates neh.....sula kang~


Rewriting them all back is tiresome.......so nantilah aku karang yang satu lagi. As time goes by, there'll be more of you coming......don't worry. Daku masih belum lupa kamu.


Kawan baik, susah mau cari,bukan? Sekali jumpa, hati tidak mahu lepas, mahu bertaut selamanya. Semua sedar, yang hubungan takkan kekal statik. Kami juga. Time, age, family, friends, environments, maturity, experiences, people around us, issues and problems....Semua mematangkan semua. Hati tidak mahu mengakui, tapi ia tetap berlaku. Takkan siapa boleh pernah lepas. Sungguh, bukan semuanya buruk dan busuk. Semuanya manis dan sadis. Semuanya suka dan duka. Bagai coklat hitam,kan Rie kan?

We all have our own filter system. Mana yang kamu mahu terima, tetapkan ia dalam hati. Mana yang kamu mahu sisih, tanam ia dalam kerak bumi, jangan gali balik. Mana yang buang apa yang kamu kutip, biarkan. Kita semua berbeda,bukan? Terima perbezaan itu. Bukan nya susah pun HUH~

Terima kasih, Tuhan, kerana meminjamkan dia padaku. Terima kasih, kawan..kerana kamu hadir dalam kamus aku. Terima kasih semua, kerana kamu aku tidak keseorangan.

Paklan nih, mmg one of a kind. Kalu borak ngan die, kalu x gelak sekali mmg x sah. Sinis, tapi sweet------>sweet sarcasms..?? I dunno....maybe? Paling best, he's a great listener.....and a great big brother.


Cuma kamu amat kedekut wahai abang....hehe




nanti entri lain aku ngumpat kamu lagi ya........

Monday, April 20, 2009

HoRmOn yAnG HoRroR

Taksub sekejap melihat pergolakan rumah tangga kaum Adam. Sungguh aku rasa tidak lagi kenal dunia ini cukup-cukup. Bagaimana seseorang bisa memberi kesan dalam hidup seseorang yang lain. Betapa bisa luahan perasaan menyiat lumpuh yang satu lagi.

Am I ignorant? One says Ignorance is bliss.

I do not see that anymore.
I do not feel that anymore.
I do not treasure that anymore.


I hate ignorance.






















Ignorance is...God bless u kid *sighH*




I hate people hurting each other.

I hate to see my friends breaking apart.





mokcik, ko tau ke ape yang jadik? main cakap ikut sedap mulut je...bajet tau sume bende piiirraahh~~





yang aku tau, aku sedih.....


Kawan

Orang kate kalau baru pertama kali kenal,kita tend untuk lebih berpura2...muka manis, senyuman manis, kata yang manis, makanan manis dikongsi, pengalaman manis dibualkan dgn penuh kesopanan dan tatasusila...macam yang masyarakat kate 'oh, itulah moral yang baik. Kita mmg perlu bersopan santun senantiasa dengan sesiapa sahaja.' Takut orang judge kita so badly based on their first impression. 'nanti jatuhlah saham aku..huh'

Satu lagi akan berkata pertama kali, kita lebih selesa. Hati budi die kita x kenal. 'lebih senang nak mesra, bermesra, dan dimesrai.' .......fasa memahami katanya.

Ade pula yang kate, pertama kali bertentang mata, kita sudah kenal orang itu seumur hidup kita. Kita mengidami untuk memiliki orang itu seumur hidup kita. Kita berangan-angan, malah tenggelam dalam angau yang tak sudah. Susah untuk bangun balik.

Ada pula menganggap kawan adalah syaitan yang baik.............................what the..???


Jangan lupa kita hanya manusia biasa.
Tak lekang dari kesalahan.
Tak lepas dari kebaculan.
Tak sisih dari ketidaksempurnaan.
Tak jauh dari gelincirnya perasaan.






dah la tu mokcik,ko nak bcakap pon ko xtahu mende...ko cakap kosong je tuh. sesia je....



tapi, aku sedih lih....



dah la tuh weh!!

Sunday, April 19, 2009

a tRiBuTe To JaMiL


Selamat Hari Jadi Buat Kamu










kamu yang sedang tidak senyum itu

Friday, April 17, 2009

TaRaNtiSM

Everybody seems to begin tasting the bitterness of a really loooooooong holiday without anything exciting, nerve-twinkling, mind-boggling....uhh....anything.

I've come across a few brown spiders walking around the house. Although they're small (i know big spiders are only in movies), but still, they're arachnides.




What do these two have in common?




























Tarantella dance.

Voila!



p/s: No pictures this time. That 8-legged creature freaks me really badly. No kidding here.


Ape la mokcik ni, menatang kocik pon takut.

Gelak la kalu nak gelak.


Mereka dan kaum mereka tetap berkaki lapan.

Dan menakutkan.

RiBuT PaSiR HaLuS

Kenyataan akhbar yang berat sebelah menggoyahkan keyakinan masyarakat yang sememangnya cuma meniti di atas benang kapas. Siapa yang harus dipersalahkan? Semestinyakah ada yang perlu dipersalahkan? Dimana pula silapnya? Adakah penting untuk dikorek semula kisah lampau, mencari titik-titik kesilapan?

Ya, manusia sememangnya tidak akan pernah boleh lari dari melakukan kesilapan.




















alamak, seksi le pulok minah neh..adehH



Ya, kesilapan guru terbaik mengajar kita tentang erti bangun balik.















weh, aku kate bangun,bangunlaa....


Ya, saya setuju.



Tetapi, onar yang terpalit tidak boleh dicat balik,melitupi kesan-kesan halus ribut pasir yang pernah melanda.





























This is an exaggeration of things...really *sighH*




Mungkin orang akan cakap...
'Kamu doktor, tak payah risau, kerja akan cari kau,bukan sebaliknya...'

Tak perlu risau ke? Tapi, aku kan pelajar USIM gak?

huh

Double standard? kihkihkih. Jom gelak.


Tiada beza nya aku dan engkau, selagi kita bermain dibawah ketiak USIM.... (yek~)



Bukan sekali orang sekeliling aku mengeluh...

'kenapa amek doktor?'
'haa, tuh laa,sape suroh amek doktor...'
'doktor pompuan lambat kawen, abeh laa aku...'
'weh,asyik-asyik lapar..gemok le cenggini...'



aduyai~~




penyelesaiannya mudah sekali.

Jom makan.




Thursday, April 16, 2009

ThUrSdAy mOrNinG

I was lazing around, not knowing what to do or what am I going to do. Will this day will just fly by like the other days too?

'......................'


Holiday = lazing......yeah,that sums it all up.

I watched a movie 'The Curious Case of Benjamin Button' this morning. A pretty slow and dull storyline. I yawned all the way, but somehow I managed to stay awake. Guess that the adrenaline in my blood are working overtime today.

There are only two things that caught my interest; one is the Yat accent n two, what in the world is Mr. Button's disease?? A man aged into a baby......and people will say that in movies, anything's possible. And yet, people (atheists especially) still refute the God's existence in the real world * sigh *

It's such a pleasurable echo in my ears to hear people of New Orleans uttering out the English their style....well, unlike Kelantanese, they don't change words for one particular thing, they just have a...uhh...some sorta melody when they speak, like for example ' Where y'at?' ----> n thus the name Yat dialect. I dunno.......I just happen to fancy it. Hope that I can speak that way, but my Kelantan is so deeply rooted in my tongue, the words are just plain English, Malay's slang........(or is it,now?)

I do understand what Mr. Dean has to say about people speaking english sounded like Kelantang.....Kelantanese' slang is magnificent, rest assured. English, too. But when they're together, that's when everything went wrong. Dialects are a mere play of the tongue, actually. You can bend it, you can shape it, you can mold it into any melodies you want. Certainly, Kelantanglish is one of them slangs, but not those among pleasant-to-hear kind.


person 1: Yeh, miste. Whak can'g' i do fo u'h'...?

person 2: I wan to buy commik buk. Do u'h' hef Naghuto?

person 1: I e'm' soghi, se'h'. Naghuto is sol aouk todey'h'. I hev Gempok, Dek Ceghedah, Budok Getoh, Kuntong, Anok-anok Sidek, kawe...So meni. Whish wang do you wan....?

person 2: It is okeh lah. I go find other sho'. tengkiyuh.....

person 1: we-kem, we-kem.



Well, hope somebody can decipher the message there. Even speaking the english in that kinda slang is tricky enough, what more if typing 'em......

I found myself hating to hear this kinda sound. I sought for songs, movies, and stood in front of the mirror, and just start pouring out words, sentences, essays, short stories, scripts, novels...trying to sound like them actors and actresses of white colours. I was easily mesmerized by Malays who sounded like their tongues were of Caucasian's. I sang along songs, English songs, and hear myself singing (though the voice is only pleasant to ma ears).....do I sound like them? or I plainly sounded Kelantang still? Am I being too over conscious with myself over some silly slangs....?


Read, people. And practice. HARD.


OMG~! It's already afternoon. Anak gadis ummi x mandi lagi....ayyaakkKK~~

Wednesday, April 15, 2009

Paksa + Rela

Bismillahirrahmanirrahim...assalamualaikum wbt

And with the noble Allah's words, i started my first post for my own blog...finally. Not that i merely wanna 'go with the flow' that friends have their own blogs n i'm just reading 'em, drop a comment or two, n click the 'X' button - case closed. I do ( or did) have a blog before this...@friendster, tp susah nye nak keep it alive. So many things have happened and are happening....so much was on my mind n are in it right now....writing them down was thought to be...uhh...exhaustive.




but now i just need one.

dun ask me why so suddenly i had the urge to come bloggin' with ma friends....




maybe because of this:















leave a mark of my existence sumwhere...suke mencapub~~






on second thought
....























it's for my friends