Tuesday, July 14, 2009

Flu --> Septic Arthritis --> Meningitis

Sebelum masuk exam, rase cam bawak otak yang kosong, tak pernah disumbat dengan apape ilmu minit terakhir yang barangkali berguna untuk kegiatan tembak-menembak aci taram dalam MCQ. Exam dalam makmal sejuk beku lak tuh...hampeh~

Semasa exam, ade doktor2 yang menjaga kitorang tuh mundar-mandir...tah bape kali Dr. P belek2 kertas aku, bisik2 kat belakang saying things like 'i dont want to bother her so much' thingy...dibagi nye hint sket2, tapi kalu hint tuh berguna x pe lah gak....ini mengantoikan soalan UTI aku ade lah.....yang aku gi caye bulat2 tanpa fikiran waras tuh sape suruh, sangat bongok~

Pas written exam, sempat gi layan transformers kat MBO ampang jap, ilang ke mane tah hydronephrosis ngan meningitis tuh...heheh~

Time clinical, ade pulak makcik..eh akak tuh gi cite history anak die tunggang langgang. Aku bagi open-ended question, terus blur x tau nak jawab ape. Last2, aku bagi MCQ-style + close- n open-ended questions as well [ I know it's kinda wrong, but i absolutely had no choice]....lebih kurang cenggini le cite yg berlaku. Aku dah x bape igt dah flow cemane, aku snirik pon gelabah abes, men taram je ape terlintas...

Aku: Akak, anak akak ni masuk sbb ape?
Akak: Kaki kiri anak akak ni bengkak. Dah seminggu, x elok2

Aku pun tanye lah soalan2 yang patut dan tidak patut kat akak tuh berkenaan ngan kaki nye.

Aku: Ade demam skali tak? Sebelum kaki bengkak nih mmg anak akak sihat betol ek? x pernah sakit pon ye?
Akak: Demam x pernah. Die x pernah sakit, bagus die ni.
Aku: Alhamdulillah. Lepas tuh, kak? Dah x jadik nak bedah kaki anak tuh, stay dalam wad jelah? sampai kul bape?
Akak: Katenye nak wat kul 8 pg esok. tapi tunda jugak sebab anak akak ketar2 tangan.
Aku: Ketar tangan? Kenape, sejuk ke?
Akak: Anak akak sawan. [muke rileks]

Rahang aku dah jatuh ke bawah skejap sblm aku tarik balik dan cover muka selamba

Aku: Oooo..sawan. pastu akak wat ape?
Akak: Akak bagitau nurse, die terus panggil doktor cepat2.
Aku: Doktor tuh watpe?
Akak: Doktor tuh bagi oksigen je.
Aku: Oksigen je? Ubat? Mase tu tgh ketar lg ke?
Akak: Die ketar tu skejap je. Kali pertama die ketar pun skejap je.
Aku: Kali pertama? Die pernah sawan ke sebelum ni kak?
Akak: Akak x tau itu sawan. Dah 3 kali dah die cenggitu sblm nak gi bedah tu....akak ingatkan ketar biase sebab sejuk.

Bilik isolation itu sungguh tidak sejuk....

Aku: Bape lame die ketar setiap kali? Kaki ngan tangan due2 belah cemane, keras ke, atau goyang2? Ade nampak mate die cemane? Ade air liur meleleh? Ade die terkencing, terberak sume?
Akak: Akak x tau, x amek kesah pulak. Sebab akak xtau itu sawan kan, so, akak x amek kesah sangat. Yang akak perasan cuma tangan due2 belah goyang2, pastu mulut die berbuih. Mate ngan kaki, akak x perasan. Kencing ngan berak pun akak x perasan, sbb die masih pakai pampers kan. Lepas ketar tuh, die terus lena.
Aku: Yang akak panggil nurse tuh kenape?
Akak: Nurse tuh datang cek darah die yang besa2 tuh je. Mase tuh kali ke-3 die cenggitu, akak tanye nurse tuh, anak akak ni ok ke? Terus die panggil doktor. Mase doktor dtg tu die dah lena balik dah, dah x sejuk dah. Mase tuh doktor cakap anak akak tuh sawan.
Aku: Pastu akak? Ape jadik?
Akak: Itu je lah.....

Aku pun teruskan laa amik history yang lain2.....dah sampai ke drug n allergy history....

Aku: anak akak ni x pernah amik ubat apape kan sebelum ni?
Akak: cuma ubat yang doktor bagi je lah. Ubat antibiotik je. Kalu yang kat dalam NICU tu akak xtau apape.
Aku: NICU? Bile die masuk NICU??
Akak: Lepas ketar tuh doktor suruh masuk NICU...

Aaaaaaa~~tadi akak kate dah x de apape......huuhuu~~

Aku: Ooo....ok2. Pastu kat NICU ape jadi?
Akak: Akak x tau, akak x masuk memula. Dia bagi bilik khas untuk mak2 duduk.
Aku: Doktor x bagi akak tgk anak akak ke? Akak x tau apape pasal anak akak kat dlm NICU tu?
Akak: Tak. Langsung x tau.
Aku: Pastu, yang operation untuk anak kak tu bile die buat?
Akak: Hari ke-2 dalam NICU doktor buat.

kate tadi x tau apape.....

Aku: Ooo...dah bedah mase dalam tu laa. Pastu, anak akak ok laa? Dah x ketar dah ke? Bape hari anak akak kat dalam NICU?
Akak: Ok je, dah x sawan dah lepas tu. Akak x igt laa bape hari duk dalam tu. bape lame duk dalam wad ni pun akak x ingat dah. Hari ni bape haribulan pun akak dah x ingat dah, doktor.
Aku: [mati aku] xpe2 akak. kak jangan risau k. x ingat x pe. [senyum plastik]

tah ape tah aku amek history dr akak tuh....dah sampai family history....

Aku: anak2 akak sume sihat ye? x de apape penyakit ye? mase die sakit pon x de yang sakit?
Akak: sume sihat je. cume anak akak yang ni (tunjuk ke arah patient) sebelum bengkak kaki ni die seme-seme sket.
Aku: seme-seme?

[aku paused skejap, pk menatang apekah seme-seme ini]

Aku: Owh, selsema???

Akak kate tadi die x pernah sakit sebelum ni...uwwwaaa~~
dan aku terpaksa go back to HOPI blk n write arrows here n there.....

She denied to the very end of any febrile episodes. When i touched her daughter's hand for examination, she was freakin' hot!

Aku: Akak, akak pasti ye anak akak x pernah demam?
Akak: Memang die x pernah demam.
Aku: Kalu skarang ni, akak x rase die demam la? [aku suruh die pegang tangan anak die]
Akak: Ini panas biase je ni. Bukan demam ni.

AKAK!!! ANAK AKAK DEMAM LAAA~~~!!!! Mahu saja kujerit sekuat hati....sekuat dalam hati je laa.....

Pastu, ade student nurse buat observation, aku curik2 tengok BP, SpO2, n temperature......terkejut beruk aku tengok temperature chart anak die. baseline temperature was 36.5, n there were multiple up-shootings and spikes throughout her ward stay.......TAK PERNAH DEMAM AKAK KATE?????

haih~ tengah wat examination yang pakai aci-taram n asal-sempat methods, aku dipanggil.

[mati aku]

Aku cite kesukaran aku kat Dr. Z, my examiner, n she kindheartedly gimme injury time to rearrange my history n presented to her without having to bother about physical examination, coz she already knew that there would be no positive findings in that patient. Discussions summore...bla bla bla~

Short case ngan Dr. N, dapat case hinese boy presented with pallor, frontal bossing, hepatosplenomegaly---> most probable disgnosis would be thalassemia. X de lah ketaq lutut sangat, sbb patient tuh ade crush ngan aku ahax~

Lepas exam, rase cam nak ketuk kepale pun ade...sebab rase cam dah x de tujuan dalam hidup. not that i mean the exam is my purpose of life,NO! mokcik bukan cam iqbal haziq~ hehe

Sampai kat rumah, lagi lah terbiar dan terus-terusan melangut. Bosan sekejap, tidur. Lapar ke tak lapar ke, tetap akan mengunyah. Pantang ade yang nak keluar ke mane-mane, aku pasti ikut. Kononnye sekadar menghilangkan bosan dan mencuci mate. Sempat jugak laa sambar blouse 2 helai, baju tidur sehelai...so much of 'window shopping'.....hehe~

10 comments:

  1. Eleh. Dengar kata ko best student paed. Kena belanja la.

    ReplyDelete
  2. time exam bertulis pn kna showmanship. aku bg ko tips:
    a) time doc dtg jln2, garu kepala n buat muka runsing. lps tu goyang2 pen, buat mcm nk tulis benda tp x tulis papa pn.
    b) tebarkan semua kertas jawapan ko supaya doc bleh tgk dan perbetulkan.
    c) buat mka tembok n tanya direct - 'doc, ni btul ke?'

    slalu2nya post panjang2 mcm ni aku tak baca tp kali ni menarik plak. nice one!

    p/s jd ko la yg dpt markah long case 55 tu?

    ReplyDelete
  3. Oh, hebatnya history yang diberikan si ibu hahaha

    ReplyDelete
  4. okla 2..dari pade bdk yg non stop nangis..cmpur mak yg degil xnk bg susu,xnk tuka pampers n mcm nk halau aku jek..blm kire amek history dlm toilet..pastu cmpur short cse yg hancur lebur..haha..denga2 ko best student..kene wat kenduri ni..

    ReplyDelete
  5. aku nye present HOPI je haha

    ReplyDelete
  6. Sebenarnya kan, aku tak baca pun entri ko ni. Hehe. Panjang sangat.

    Tapi aku tetap mintak ko belanja, best student.

    ReplyDelete
  7. fuhh...panjang...cik,kite dapat patient sama.kua3

    ReplyDelete
  8. [amru] u always have the luck on your side, aren't u? pastuh berlagak...which is hampeh~~

    [aw3rz] ko x bace pon tape....at least meninggalkan jejak bertanda....hehe

    [apos] betol laa Mr.B cakap, it all depends on 3 things on exam day: you, patient, and examiner....n sume nye boleh berikan butterfly effect...haruu~

    [sop] owh, thanx for the tips. but truthfully, i tend to cover my answer sheets coz i'm too embarassed by ridiculous answers written....but, yeah,yours will work just fine too actually, untuk mase depan yang lebih cerah....

    [jamil] hebat kan? aku mmg kagum betullah with that mother of 6....saa-lute!

    [miqdad] i should've asked you to story me about her....was the situation the same? she's a poor historian when it comes to dates, timelines n memories?

    [ALL] AKU BUKAN BEST STUDENT PAEDS TERSEBUT. GET YOUR FACTS RIGHT, GENTLEMEN. WE"RE GOING TOWARDS EVIDENCE-BASED...

    ReplyDelete
  9. mak dia x reti bg history ke....bapak die ok je.aku dpt sume history yg aku nak.

    ReplyDelete
  10. [miqdad] it's very rare bilamana kaum bapa bagi history yg lebih baik dr kaum ibu....lucky u~

    ReplyDelete

orang lain kate ape